E-marketing

E-marketing

Marketing

Marketing

Reklama

Reklama

Travel Marketing

Travel Marketing

Art Marketing

Art Marketing

Hi-Tech

Hi-Tech

Hľadať

Bleskovky

Vydanie Hájnikovej ženy

Azda najznámejšie Hviezdoslavovo dielo púta pozornosť vydavateľov už viac ako 130. Aj napriek tomu, že Hviezdoslavov jazyk považuje široká verejnosť  za ťažký, stále existuje skupina čitateľov, ktorú toto dielo osloví. Svedčí o tom aj fakt, že bola vydaná v rôznych vydavateľstvách viac ako tridsaťpäť krát a to nie len v slovenskom jazyku.

Čítať ďalej...

franck2Ponúkame Vám ukážku dobovej reklamy z výstavy Kuriozity ukryté v historických knihách Čaplovičovej knižnice.

„Knihy majú byť náradím, ktoré by krášlilo dom, nemajú byť cenným tovarom, ale majú byť potravou, čo živí ducha.“ (Francesco Petrarca)

Knihy sú výborným dôkazovým materiálom o ich majiteľoch. Možno v nich nájsť veľa „dôkazov“ z rôznych etáp ľudského života. Fotografie, lisované rastliny, pohľadnice, výstrižky, svadobné oznámenia, kresby, listy, účtenky, poštové zloženky, objednávkové formuláre, peniaze, vkladné knižky, obaly z výrobkov a „všadeprítomná“ reklama sú len malou časťou zo sveta kuriozít, ktorých stopy nachádzame v knihách aj po veľmi dlhých rokoch. Sú živým prameňom spoznávania života minulých generácií. Osobitnou kapitolou sú často osobné venovania, presné kronikárske záznamy, z ktorých sa dozvedáme, čím rodina alebo spoločenstvo žili.

Reklama

„Reklama bola, je a bude. Ona je najmocnejšou pákou obchodu, lebo nie je umenie tovar vyrobiť, ale umením je predať, odporučiť ho. Reklama je alfou a omegou obchodu. Ona bola po všetky časy a bude, dokiaľ ľudstvo nezahynie.“ (Zdenko Šindler)

Reklama (z latinského „clamare“ = kričať, volať) bola známa omnoho skôr, ako si mnohí predstavujú. Objavila sa už v stredoveku. Napríklad na trhoch, kde do davu najčastejšie trhovníci vyvolávali vtipnými riekankami ponuku svojho tovaru. Medzi priekopníkov reklamy patrili tiež potulní artisti a cirkusanti, ktorí oznamovali svoj príchod do mesta najrôznejšími letákmi. V súčasnosti využíva najmä médiá – noviny, časopisy, rádio a televíziu, postery, bilboardy, priamu poštu, letáky, suveníry a internet, kde reklama rastie najrýchlejšie.

Reklama na med

Obr 1: Objednávka prírodného medu u nemeckého dodávateľa Gustava Westphala z mestského obvodu Altona v Hamburgu.

obr 2

Obr 2 : Reklamná objednávka na kuchynský set firmy Engelswerk C. W. Engels Solingen Foche a strieborný vreckový nožík, vyrobený pri príležitosti osláv striebornej svadby (1881 – 1906) nemeckého cisárskeho páru – posledného nemeckého cisára a pruského kráľa Wilhelma II. (1859 – 1941) a jeho manželky Augusty Viktórie von Schleswig-Holstein-Sondenburg-Augustenburg (1858 – 1921).
Majiteľom a zakladateľom jednej z najstarších spoločností vo Frankfurte nad Mohanom (založená v roku 1884 a pôsobí až doteraz) na výrobu britiev, vreckových nožov, nožníc, rôznych typov príborov a ďalších výrobkov z ocele bol Emil Engels. Engels je známe priezvisko nemeckej rodinnej dynastie priemyselníkov 18., 19. a 20. storočia, ktorá bola jednou z najvplyvnejších a najbohatších. 

obr 5

 Obr 3: Letáčik z medzivojnového obdobia – Reklama na 15 a 30 denných predplatných (sezónnych) lístkov na železnicu, ktoré mali byť vhodnou príležitosťou na poznanie prírodných krás a historických pamätných miest vo vlasti. Obrázok je signovaný v ľavom hornom rohu: Feikl jun. 27.

V súvislosti so snahou štátu (Československej republiky 1918 – 1938) posilniť tuzemský a cestovný ruch a ochrániť domácu menu, apelovalo Ministerstvo priemyslu, obchodu a živností na Klub československých turistov, aby obmedzovali hromadné zájazdy do cudziny. Klub československých turistov následne prišiel s kampaňou pod heslom: „Nejezděte do ciziny! Poznejte dříve svoji vlast!“

 

osram

 

 

 

 

Obr 4: Reklamná známka nerozbitnej žiarovky OSRAM, šetriacej až 70 % energie.

Značka Osram bola vytvorená v roku 1906 a zaregistrovaná podnikom Deutsche Gasglühlicht-Anstalt (známy aj ako Auer-Gesellschaft).
Osram AG je v súčasnosti nadnárodnou spoločnosťou vyrábajúcou osvetľovaciu techniku so sídlom v Mníchove v Nemecku. Bola založená v roku 1919 splynutím spoločnosti Siemens & Halske a AEG (Allgemeine Elektricitäts-Gesellschaft Aktiengesellschaft). Názov Osram je odvodený od názvu prvkov osmium a wolfrám, ktoré sa najčastejšie používali na výrobu svetelných vlákien v čase založenie spoločnosti. Spoločnosť má výrobný závod aj na Slovensku, konkrétne v Nových Zámkoch.   

 

franckObr 5: Reklamný letáčik na kávovinovú náhradu Franckova bednička z roku 1924. Na druhej strane sa nachádza postup ako sa má variť dobrá káva.

Zakladateľom firmy na výrobu čakankovej kávy bol nemecký obchodník a podnikateľ Johann Heinrich Franck (1792 – 1862). Počas svojho pobytu vo Francúzsku (ako vojak nemeckého pluku) spoznal, že kávové zrná sa dajú nahradiť praženým koreňom čakanky. Po návrate z Francúzska v roku 1822 vo Veihingene začal s čakankou experimentovať. V roku 1828 založil manufaktúru „Land Kaffeemanufaktur“, kde začal s výrobou praženej čakankovej kávy. Za krátky čas bol po výrobku veľký dopyt, preto dal Franck postaviť vo Veihingene pražiareň a gápeľ na mletie kávy. Do podnikania vstúpili po jeho smrti Franckovi synovia, podnik premiestnili do Ludwigsburgu a niesol meno Heinrich Franck & Söhne GmbH. Počas niekoľkých rokov sa im podarilo otvoriť viacero pobočiek – v Linzi, Bazileji, Miláne, Bukurešti a i. V bývalom Československu bol otvorený závod v roku 1883 v českom Chomutove a v roku 1897 v Českých Budejoviciach. Od roku 1978 sa firma stala súčasťou

 

Autori: Mgr. Katarína Ileninová a Mgr.Renata Jedláková

Zdroj: Bibliotéka Čaplovičiana

Kto je online?

Práve tu je 111 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Vydavateľ

Agentúra EL (Agency EL), s.r.o., Partizánska cesta 1513, 02601 Dolný Kubín