Marketing v mikro podnikoch, malých podnikoch a ich ľahostajnosť
Marketing je často využívaným pojmom v obchodnom styku firiem. V takmer všetkých podnikoch existujú v rôznych formách marketingové oddelenia, alebo osoby zodpovedné za marketing v poňatí týchto firiem.
V mikro a malých podnikoch s obľubou používajú pojem marketing a však málo kto skutočne pozná význam tohto pojmu.
Marketing a jeho nástroje si mylne zamieňajú s obchodom. Marketingoví zamestnanci nemajú často krát potrebné vzdelanie, znalosti ani skúsenosti. U podnikateľov totižto panuje mylná predstava, že marketing je niečo, čo dokáže robiť každý a nie je k tomu potrebné mať aspoň základné znalosti z tejto oblasti.
Samozrejme existuje fenomén pocitového marketingu, kedy jedinec bez rozsiahlejších znalosti marketingu a s ním spojených teórií, dokáže naplniť stanovené ciele. Takýto jedinec, alebo skupina jedincov jedná na základe vlastnej empirickej skúsenosti a pocitov. Dokáže sa vžiť do potencionálneho zákazníka a vďaka tomu, že vie vycítiť jeho požiadavky a potreby, pritiahne ho k danému produktu, alebo službe. Fenomén pocitového marketingu sa však vyskytuje ojedinele. Preto by si majitelia firiem mali uvedomiť, že niektoré záležitosti je lepšie nechať na odborníkov.
V mikro a malých podnikoch zamestnanci poverení marketingom v poňatí vedenia firmy zastávajú často krát viac funkcií. Suplujú obchodné oddelenie, administratívu a iné, pričom skutočná podstata je odsunutá na druhú koľaj.
Marketing je v dnešnom biznise veľmi dôležitý a napomáha k plneniu cieľov, preto je nepochopiteľné ako ľahostajne k nemu majitelia firiem pristupujú. Dali by ste si spraviť vo vašej firme elektrické rozvody, alebo vodoinštaláciu amatérovi, ktorý si myslí, že to vie robiť, alebo by ste to dali spraviť certifikovaným odborníkom? Keby ste si zlomili nohu, navštívili by ste ľudového liečiteľa, alebo by ste navštívili lekársku pohotovosť? V oboch prípadoch, by ste určite volili druhú možnosť. Tak prečo väčšina podnikateľov pristupuje k takej podstatnej činnosti akou marketing v dnešnom biznise je, tak ľahostajne? Marketing môže byť vášmu biznisu nápomocný, ale aj vás môže pripraviť o kopu peňazí ak k nemu zastávate rovnaký postoj ako väčšina malých podnikateľov.
Ak si nemôžete dovoliť kvalifikovaného zamestnanca, ktorý bude poctivo aplikovať marketingové stratégie v praxi a prikladať tak ruku k rozvoju vášho biznisu, riešením je marketingový outsourcing.
Ide o marketing externou formou, kedy marketingového pracovníka, alebo oddelenie supluje externá firma, či agentúra. Výhodou je, že po počiatočnej analýze vám vedia stanoviť pomerne presnú cenu, ktorú musíte vynaložiť aby ste dosiahli stanovené ciele. Odpadajú vám starosti o zamestnanca, odvody a podobne. Taktiež im môžete zveriť komuníkáciu s firmamy, ktoré vás dennodenne bombardujú s ponukami na propagáciu vašej firmy, často krát za nekresťanské peniaze, sľubujúc neskutočný efekt. Skúsená agentúra vie nezaujato posúdiť skutočný efekt takýchto ponúk a poradí vám. Keďže hovoríme o mikro a malých podnikoch, určite sa majitelia nebudú obzerať po veľkých fullservisových agentúrach s niekoľko miliónovým ročným obratom, ale skôr sa zamerajú na menšie lokálne pôsobiace agentúry.
Pozor! Pri výbere agentúry si netreba mýliť marketingovú agentúru s reklamnou agentúrou. Aj keď mnohé agentúry ponúkajú tzv. full servis, nie každá reklamná agentúra vám ponúkne to, čo by ste mali očakávať od marketingovej agentúry. Samozrejme hovoríme o malých reklamných agentúrach, ktorých vyrástlo ako húb po daždi a žiaľ reklamnou agentúrou sa nazýva dnes každý, kto si kúpi ploter a vie ako tak narábať s nejakým grafickým editorom, či vytvára webstránky.
Dobrá malá lokálna agentúra vám vie samozrejme zabezpečiť fullservis a však väčšinou to rieši subdodávkou, čo môže mať aj pre vás množstvo výhod. Pri výbere agentúry by mali pozerať hlavne na referencie, prípadne si ich overiť. Stanoviť si ciele, ktoré chcete dosiahnuť a priebežne ich vyhodnocovať. Ak podpisujete s agentúrou zmluvu, dobre si ju preštudujte. Seriózna agentúra vám nikdy nepredloží jednostranne postavenú zmluvu v prospech agentúry, prípadne dlhšiu výpovednú lehotu ako tri mesiace. Ak tomu tak je, radšej sa poobzerajte po inej agentúre a dajte šancu svojmu biznisu sa rozvíjať.
Autor: Daša Lofajová